اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟
سرخط خبرها

۱۰۰۰ نفر در ۱۰ ماه اخیر در تصادفات خراسان رضوی کشته شده‌اند | خستگی و تخطی از سرعت مجاز عوامل اصلی سوانح

  • کد خبر: ۲۱۲۸۲۷
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
۱۰۰۰ نفر در ۱۰ ماه اخیر در تصادفات خراسان رضوی کشته شده‌اند | خستگی و تخطی از سرعت مجاز عوامل اصلی سوانح
شهرآرا وضعیت نامطلوب سوانح رانندگی استان را باتوجه به افزایش قربانیان بررسی می‌کند.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز «خراسان‌رضوی جزو استان‌های پرتصادف کشور است که باید برای کاهش آمار آن، تمهیداتی ویژه در نظر گرفت. ۳۲‌دستگاه و سازمان در کاهش تصادفات رانندگی نقش دارند و این مسئولیت فقط برعهده پلیس نیست. برای تأثیر‌گذاری در آمار کاهش تصادفات باید از لحاظ مدیریتی به این سمت حرکت کنیم. باید نقاط پرتصادف، علت و ساعت وقوع آن را بدانیم و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنیم تا بتوانیم درست تصمیم‌گیری و اقدام کنیم.»

این‌ها بخش‌های مهمی از صحبت‌های معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه شورای راهبردی کاهش تصادفات استان خراسان‌رضوی است که شنبه گذشته در نشستی با حضور استاندار خراسان‌رضوی و مسئولان راهور استان و... در مشهد برگزار شد. موضوعی که ما را بر آن داشت تا به‌سراغ دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان برویم و موضوع تصادفات امسال را زیر ذره‌بین بگذاریم تا شاید پیش از آغاز مسافرت‌های نوروزی، با زدودن نواقص بتوانیم میزبانی بهتری از مسافران داشته باشیم.

۱۰۰۰ کشته در ۱۰ ماه

در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، ۱۰۳۶ نفر بر اثر تصادف در خراسان‌رضوی جان باختند که این آمار تا پایان دی‌ماه به ۱۱۶۶ نفر رسیده است. آماری که در آن مرگ‌ومیر مردان نزدیک به سه‌برابر زنان بوده است. در تصادفات امسال ۸۹۵ مرد و ۲۷۱ زن کشته شده‌اند. به‌گفته مدیرکل پزشکی‌قانونی خراسان‌رضوی، میزان فوتی‌های امسال به‌نسبت سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته است.

دکتر آریا حجازی ادامه می‌دهد: علاوه بر افزایش آمار فوتی‌ها در سوانح رانندگی استان، آمار مصدومان نیز قابل‌توجه بوده است تا جایی که از ابتدا تا پایان دی‌ماه سال گذشته ۲۸ هزارو ۳۰۳ نفر مصدوم شده بودند که در مدت مشابه امسال این آمار با ۴ درصد افزایش به ۲۹ هزارو ۴۷۵ نفر رسیده است. امسال بیشترین مصدومان مرد‌ها بوده‌اند، به‌طوری‌که ۸ هزارو ۹۵۱ زن و ۲۰ هزارو ۵۲۴ مرد بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند.

آمار اورژانسی

در سوانح رانندگی شدید، یکی از اولین نیرو‌های امدادی که به محل می‌رسند، پرسنل اورژانس هستند. تکنیسین‌های اورژانس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از ابتدا تا پایان دی‌ماه امسال در قالب ۴۱‌هزارو ۴۴۹ عملیات برای نجات حادثه‌دیدگان در سوانح رانندگی شهری به نقاط مختلف اعزام شده‌اند. این را رئیس اورژانس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می‌گوید و ادامه می‌دهد: در مأموریت‌های سوانح رانندگی، ۳۳‌هزارو ۷۳۸ مصدوم به بیمارستان منتقل شده‌اند و همچنین همکاران ما ۷ هزارو ۴۱۳ مصدوم را در همان محل سانحه درمان کرده‌اند.

علی یزدانی ادامه می‌دهد: در سوانح رانندگی جاده‌ای نیز از ابتدا تا پایان دی‌ماه امسال همکاران ما برای کمک به حادثه‌دیدگان ۸ هزارو ۹۰۵ سانحه رانندگی به محل وقوع حوادث اعزام شده‌اند. سوانحی که متأسفانه نسبت به معابر شهری شدیدتر هستند تا آنجا که تکنیسین‌های اورژانس ۸ هزارو ۳۵ مصدوم را به مراکز درمانی اعزام و ۱۵۱۹ نفر دیگر را در محل درمان کرده‌اند.

وی بیان می‌کند: در سوانح شهری حدود ۵۲‌درصد مصدومان موتورسواران هستند و درباره تصافات جاده‌ای ۷۲‌درصد مربوط به خودرو‌های سبک است.

خستگی، عاملی مهم

مهم‌ترین عامل تصادفات در خراسان‌رضوی بی‌توجهی به جلو، خستگی راننده و تخطی از سرعت مجاز است. این‌ها را رئیس پلیس‌راه استان می‌گوید.

سرهنگ حسین میش‌مست ادامه می‌دهد: خراسان‌رضوی و شهر مشهد در انتهای مسیر سفر زائران قرار دارد و معمولا زائرانی که از غرب و مرکز کشور و... به‌سمت مشهد در حرکت هستند، همه فکر و هدفشان این است که هرچه زودتر به مشهد برسند. این درحالی است که راننده خسته است و در مسیر‌های ما تنوعی برای رانندگان وجود ندارد.

اگر تهران را در نظر بگیریم، راننده هفتصد کیلومتر را از پایتخت تا سبزوار طی می‌کند، اما در سیصد کیلومتر باقی‌مانده سبزوار تا مشهد راننده خسته است و می‌کوشد هرطور شده است به مشهد برسد. در مسیر برگشت از مشهد نیز وضع به همین صورت است و معمولا زائران خسته از مشهد خارج می‌شوند.

رئیس پلیس‌راه استان با اشاره به حوادث محور‌های مواصلاتی بیان می‌کند: در مجموع بیش از ۴۰‌درصد تصادفاتی که در استان رخ می‌دهد مربوط به واژگونی خودرو‌ها در محور ورودی و خروجی مشهد است، ۳۰‌درصد مربوط به رخ‌به‌رخ‌شدن خودرو‌ها در محور‌های دوطرفه است و نزدیک به ۳۰‌درصد هم شامل موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده می‌شود.

وی درباره تصادف‌های موتورسواران و عابران پیاده، تصریح می‌کند: این حوادث بیشتر در محور‌های شمالی استان رخ می‌دهد، به‌دلیل اینکه روستا‌ها در حاشیه جاده‌ها قرار دارند و متأسفانه روستاییان از پل‌های روگذر یا زیرگذر استفاده نمی‌کنند. در تابستان هم شاهد تصادفات موتورسیکلت‌ها هستیم؛ موتورسوارانی که کلاه‌کاسکت ندارند و همین باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

شریان‌های کم‌عرض

سرهنگ میش‌مست در ادامه می‌گوید: در نشستی که با معاون وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد، اعلام کردیم که ۱۱۰ کیلومتر آزادراه در استان داریم، اما درواقع فقط چهل کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری استفاده می‌شود و هفتاد کیلومتر دیگر که در کمربند سبز قرار دارد، چندان مورد استفاده نیست. همچنین سالانه ۳۰‌میلیون زائر وارد استان ما می‌شوند، اما از لحاظ آزادراه فقیر هستیم.

جاده‌های ما به‌ویژه در محور‌های غربی که بیشترین تصادفات در آن‌ها رخ می‌دهد، باید به آزادراه تبدیل شوند. خوشبختانه گمرکات ما در استان رونق خوبی دارند، اما راه‌های مناسبی برای خودرو‌های سنگینی که در آن‌ها تردد می‌کنند، نداریم. گمرک درگز، گمرک سرخس و دوغارون هرکدام مسیر‌های کم‌عرض، جاده‌های دوطرفه و پرپیچ‌وخمی دارند که این موضوع به افزایش تصادف‌ها منجر می‌شود.

دوربین‌هایی که نداریم

فرمانده پلیس‌راه استان اضافه می‌کند: یکی‌دیگر از اقدامات مؤثری که می‌توان برای کاستن از آمار تصادفات انجام داد، توجه به نقاط حادثه‌خیز و حل مشکل آن‌هاست. امسال سی نقطه حادثه‌خیر را شناسایی کرده‌ایم که مشکل پنج نقطه آن‌ها تاکنون حل شده است. برای حل مشکل نقاط دیگر که شامل پیچ و قوس‌ها، نقاطی که راننده دید کافی ندارد و‌... می‌شود، نیازمند برخی اعتبارات ملی هستیم. اولین کار ما در این حوزه اقدامات کوتاه‌مدت و زودبازده است. ما می‌توانیم با خط‌کشی، نصب تابلو و... تا حدودی این محور‌ها را ایمن کنیم تا اینکه اعتبارات لازم را از استانداری یا دولت بگیریم.

۱۳۹ دوربین کنترل سرعت در محور‌های استان نصب شده است که فرمانده پلیس‌راه خراسان‌رضوی با اشاره به آن بیان می‌کند: از این تعداد دوربین، ۱۲۰‌دوربین فعال داریم و بیشتر آن‌ها محور‌های اصلی استان را زیر پوشش خود قرار می‌دهند.

سرهنگ میش‌مست درباره رصد شریان‌های استان اضافه می‌کند: با ۲۱‌هزار کیلومتر راه در استان این تعداد دوربینی که داریم کافی نیست و باید دویست دوربین کنترل سرعت دیگر در محور‌های فرعی و اصلی استان نصب کنیم. همچنین ما روزانه ۱۵۰ گروه گشتی در استان داریم که بر جاده‌ها نظارت می‌کنند. در برخی ایام مانند عید نوروز نیز از همه ظرفیت‌های موجود بهره می‌بریم و تعداد آن‌ها به‌مراتب بیشتر است و حتی به دوبرابر می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->